Produkttekster der sælger: sådan gør du

Hvordan skriver du både inspirerende, informative og ikke mindst sælgende produkttekster? 

I dette blogindlæg gennemgår jeg, hvilke erfaringer og arbejdsmetoder jeg bruger i mit virke som tekstforfatter, så du kan skille dig ud fra mængden med produkttekster, der rammer dine kunder lige i købehjertet.


En Enkel opskrift

Du kender det sikkert selv. Du sidder der og kigger efter det rigtige produkt til den bedste pris. Du taster måske “billig bomulds-t-shirt” ind på Google, og frem popper et væld af webshops – og hvordan vælger du så det rigtige sted at handle? 

Svaret er egentlig ganske simpelt, du vælger den webshop, der har det, du reelt leder efter, og der er ikke megen grund til at tro, at de besøgende på din webshop agerer meget anderledes. 

Opskriften på en sælgende produkttekst er i og for sig simpel og skal helt simpelt bestå af to elementer:

  1. En retvisende beskrivelse af produktets funktioner og muligheder.

  2. En inspirerende tekst, der møder kunden i sine behov.

Simpelt … ikke?


4 spørgsmål der får dig i gang

Og hvordan kommer du så i gang med at skrive en produkttekst, der henvender sig lige præcis til din kunde?

Min egen bedste erfaring er, at tage udgangspunkt i fire fundamentale spørgsmål, der er designet til at finde din kunde og dennes kernespørgsmål vedrørende det givne produkt.

Til at starte med kan det være en stor hjælp, hvis du, sådan helt lavpraktisk, sætter dig ned og skriver et direkte svar til hvert enkelt spørgsmål.

Ja, det betyder at det kommer til at tage lidt længere tid at skrive den enkelte produkttekst, men jeg lover dig, at det giver en skarpere produkttekst i sidste ende. 

1. Hvem er kunden?

Måske et indlysende sted at starte, men i virkeligheden handler det om, at teksten skal vendes fra at fremvise alle sine bedste specifikationer og facetter ved produktet, til at være langt mere brugerrettet. 

Sæt dig ind i din målgruppe – hvad arbejder de med? Hvad laver de i deres fritid … osv.

Det hjælper nemlig alt sammen med at finde ud af hvordan det produkt, du sidder og skal skrive om, passer ind i kundens liv og hverdag.

2. Hvilke spørgsmål skal besvares, inden kunden vil købe?

Uanset hvad du sælger, så er der unægteligt spørgsmål, der venter på at blive besvaret.

For at vende tilbage til den velkendte bomulds-t-shirt, kan det være noget så simpelt, som hvordan man bedst vasker t-shirten.

Vær ikke bange for at skrive noget, som måske virker indlysende for dig. Man kan nemt stirre sig blind på sit eget produkt, og særligt de mange positive egenskaber, når man sidder med noget hver eneste dag.

Du behøver ikke nødvendigvist at besvare spørgsmålene direkte i teksten, men lad dem være en rettesnor for, hvad produktteksten skal fokuseres omkring.

3. Hvad afholder kunden fra køb?

Det her er måske én af de vigtigste ting, du kan kortlægge, inden du skriver din produkttekst.

Hvis du identificerer det, der holder kunden tilbage fra det endelige køb, kan du også langt nemmere skrive en produkttekst, som rent faktisk konverterer.

Er det noget så banalt som manglende viden om fragt? Størrelse? Returpolitik? Vedligehold?

Det er naturligvis forskelligt fra produkt til produkt, men har du allerede for god vane, at lytte til dine kunders behov – er oddsene også, at du ved, hvad du skal understrege i teksten. Det fører til at kunden smider netop dit produkt i indkøbskurven og foretager det endelige køb.

4. Hvordan kan teksten afspejle dit brand?

Hvad enten du skriver en produkttekst, kategoritekst eller en e-mail, så er din webshop altid afsender af teksten. Det gælder uanset, hvor lang tid du har brugt på den enkelte sætning. 

Når kunderne primært interagerer med dit brand online, bliver din tekst selve virksomhedens ansigt udadtil.

Sørg for, at alle dine produkttekster overholder dit brands tone-of-voice.


fordele frem for funktioner

Noget du kommer til at læse mange gange her er, at du skal skrive til det menneske, som besøger din webshop – og det er fordi det rent faktisk virker. Men hvad betyder det at skrive direkte til personen bag skærmen? 

Selvom det kan være fristende at fylde teksten med alle de fantastiske specifikationer, som produktet har, er det dog vigtigt at holde godt og grundigt fast i kundens perspektiv. Du kan ikke tage for givet at kunden selv regner ud, hvorfor de skal købe produktet, hvis du blot oplister fakta i din produkttekst.

Hvad skal produktet egentlig bruges til, og hvordan hjælper det i dagligdagen? Det er det, kunden gerne vil vide.

De tunge specs skal naturligvis med, men skal ikke være omdrejningspunktet.

Det kan inkluderes enten i den korte tekst øverst eller i en punktopstilling eller skema under selve produktteksten, men netop opsætning og struktur kommer jeg ind på senere.


Hvor lang skal en produkttekst være? 

Selvom mange SEO-værktøjer derude, såsom Yoast SEO, stadig tæller selve ordmængden som en vigtig faktor, er der faktisk ikke nogen gylden regel om, hvor lang teksten bør være. 

For at gøre en lang historie kort: Din produkttekst skal indeholde præcist så mange ord, som det kræver at få dit budskab igennem. Et unødvendigt, ekstra tekstafsnit hjælper ikke den organiske trafik. Når det gælder produkttekster, anbefaler jeg altid kvalitet frem for kvantitet.


Sådan opstiller du bedst din produkttekst

Nok er godt indhold en vigtig del af selve produktteksten, men er det hele sat uoverskueligt op, hjælper det ikke meget.

En unægtelig stor del af at have konverterende produktsider er at have en opstilling, der både gør det nemt for kunden at købe og samtidig finde netop den information, som de skal bruge for at træffe den rette beslutning. 

Hav derfor den mest fundamentale information om produktet øverst og gerne over selve købsknappen. Salgsargumentet uddyber du i en længere tekst nederst på siden. 

3 ting at huske

Skal din produkttekst sådan rigtigt batte noget, er det ikke nok, at du skriver den målrettet til din kunde. Står det hele som én stor væg af tekst, kan du nok godt regne ud, hvor mange ord, der reelt bliver læst. Når du retter din tekst, så sørg for at bruge disse tre værktøjer – det skaber en letlæselig og luftig tekst. 

1. Punktopstilling

Har du mange fakta? Så brug en simpel punktopstilling. Det er lækkert for øjet og gør det nemt at skimme teksten efter den information man leder efter.

Punktopstilling er også enormt brugbart til at opsummere alle fordelene ved det enkelte produkt.

2. Whitespace

Det lyder mere fancy end det er. I virkeligheden er whitespace blot den luft, du ser mellem de forskellige tekstafsnit. 

Så …

Del din tekst op i mindre afsnit.

Jeg lover, det hjælper. 

3. Undgå tekstknuder

Seriøst. Hold det simpelt. Du kan sagtens skrive en pondusfyldt produkttekst, uden at fylde den med vanvittige fremmedord eller lange, laaaaange sætninger.

Det gør teksten nemmere at forstå – så man forstår, hvad man køber.


Hvorfor er unikke produkttekster så pokkers vigtige?

Hvis du er nået hertil i denne guide til produkttekster, er der også stor sandsynlighed for, at du lige nu sidder og tænker … “hold da op. Det er godt nok meget tid, jeg skal bruge på hver enkelt produkt.” 

Ja, det tager længere tid at gøre sig umage, end ikke at gøre det – så hvorfor ikke bare kopiere den tekst, som din leverandør allerede har skrevet, når nu de allerede kender deres produkter rigtig godt?

Og det kan du egentlig også sagtens … hvis du altså ikke har noget imod at din webshop ligner alle andres.

Det er netop det, at det kræver en større indsats at skrive gode, grundige og unikke produkttekster, som giver dig et forspring. Samtidig understreger det blot kvaliteten af dine produkter og din webshops personlighed – hvilket alt sammen bidrager til den der famøse konverteringsrate.


Hurtige SEO-huskeregler

· Skriv ud fra ét søgeord.

· Husk at bruge h1, h2 osv. korrekt. 

· Giv dine produktbilleder titler, der inkluderer dit søgeord

· Alt-teksten skal først og fremmest være funktionel – men indeholder den søgeord, er det blot et plus.

· Skriv en unik meta title og description. Det er ofte kundens første møde med din webshop, så hvorfor ikke gøre et godt indtryk allerede her?


Kan Chat GPT skrive produktteksterne for mig?

Jo jo, vi skal selvfølgelig også lige vende den største tendens i tiden … nemlig kunstig intelligens.

Det korte svar er: Ja, og ChatGPT har endda en gratis løsning, og kan være et enormt brugbart redskab for selv små virksomheder. Kunstig intelligens kan nemlig mange ting, herunder også skrive produkttekster.

Har du mange produkter, der skal oprettes dagligt, kan det bestemt være den helt rigtige løsning.

Kaster du dig ud i at bruge kunstig intelligens til at skrive produkttekster, vil jeg dog anbefale dig at gå kritisk til værks. Nok er ChatGPT en hurtig skribent, men den er også kendt for at pynte lige lovlig meget på sandheden.

Husk for guds skyld at redigere og gennemgå teksterne grundigt, inden du bruger dem på din webshop og dobbelttjek, at al fakta om produktet er korrekt.


Brug for hjælp til dine produkttekster?

Hvis du ønsker grundige og helt unikke produkttekster, uden at dedikere time efter time til opgaven, er du landet det helt rigtige sted. 

Jeg skriver gerne dine produkttekster for dig og sørger for, at de lever op til alle de krav, som jeg netop har fortalt dig om i dette blogindlæg. 

Skal vi samarbejde? 

Se alle mine ydelser og samarbejdsformer her – eller send mig en mail på tekstforfatter.maria.fossing@gmail.com.

Forrige
Forrige

Fra ord til konverteringer: Meta data for begyndere

Næste
Næste

Guide: Sådan skriver du kategoritekster til din webshop