Guide: Sådan skriver du kategoritekster til din webshop

Kategoritekster kan hjælpe din webshop fremad og godt op i de organiske søgeresultater på Google – men hvordan?

I denne guide vil du blive klogere på hvad kategoritekster er, og ikke mindst hvordan du skriver dem, så de skaber værdi og øger den organiske trafik til din webshop.


Hvad er en kategoritekst?

En kategoritekst er i al sin enkelthed en tekst, der er skrevet og tilpasset de mange forskellige kategorier på din webshop.

De består typisk af to dele: en kort tekst øverst på siden, som giver en overordnet introduktion til kategorien, og en længere tekst under produkterne med op til flere afsnit, som kan gå mere i dybden med indholdet i kategorien.

En grafisk illustration af den korte og lange tekst til en kategori på en webshop

Ofte vil du se kategoritekster, der beskriver indholdet i kategorien. Denne tilgang er dog ikke noget jeg, af to simple årsager, vil anbefale.

  1. Kunden har allerede klikket sig ind på kategorien, og kan med sine egne øjne se hvilke produkter, de kigger på.

  2. Du skaber blot beskrivende indhold, som hverken bliver læst eller skaber værdi for din kunde, hvilket ikke hjælper din ranking på Google og i værste tilfælde munder ud i spildt arbejde.


Det går du glip af, når du ikke har kategoritekster

De fleste besøgende finder ikke din hjemmeside gennem hoveddøren, men sniger sig ind gennem bagdøre, sidedøre og sprækkerne i murværket.

Det er netop denne dynamik, som du med gode kategoritekster kan udnytte.

En kategoritekst er nemlig endnu en måde, der gør det muligt for dine potentielle kunder at finde netop din butik, når de foretager en søgning på eksempelvis Google.

Velskrevne og veludførte kategoritekster udvider og bygger videre på det fundament, din webshop er bygget på.

For at opnå det optimale resultat med dine kategoritekster er der en simpel opskrift, som både øger antallet af besøgende ind på din hjemmeside og samtidig styrker forbindelsen til dine potentielle kunder.


Hvad skal en kategoritekst indeholde?

Så, hvis du ikke blot skal opremse indholdet i dine mange kategorier, hvad er det så helt præcist, du skal skrive om?

Svaret er simpelt: Du skal skrive tekster, dine besøgende rent faktisk kan bruge til noget, og som giver dem lyst til at læse videre.

Netop det gør du bedst ved at tage udgangspunkt i de udfordringer, din kunde har i sin dagligdag, og selvfølgelig hvordan dine produkter kan hjælpe med at løse problemet.

Sæt dine produkter ind i en kontekst, som din kunde kan relatere til og skriv et afsnit om, hvordan man plejer og vedligeholder produktet, hvordan man kan bruge det på en alternativ måde – eller hvilke af produkterne, der er det bedste i en given situation.

Det kan kræve en smule kreativ tankegang, men i sidste ende handler det blot om, at overføre den ekspertviden du allerede har om netop dine produkter til brugbare kategoritekster på din webshop.

Jeg har skrevet mange kategoritekster, og min erfaring er, at der altid er et spørgsmål, du kan svare på, og en unik vinkel, som teksten kan tage form ud fra.

Tag din ekspertise alvorligt og giv dit bedste bud på, hvorfor kunden skal fylde indkøbskurven på netop din webshop, frem for konkurrenternes.

 

Sådan finder du på værdifuldt indhold til din kategoritekst:

  • Skriv om produkternes anvendelighed.

  • Tag udgangspunkt i de spørgsmål dine kunder har.

  • Hvilke gode råd giver du ofte om dine produkter? – skriv dem ned!

  • Hvad ville du selv gerne vide, hvis du var kunden?


Hvor lang skal en kategoritekst være?

Generelt kan en kategoritekst være alt mellem 100-1000 ord – for der er ikke noget overordnet regelsæt der dikterer længden på en kategoritekst. 

Det vigtigste er, at du skriver en tekst, som giver mening og ikke blot fylder et bestemt antal ord.

En kortere tekst i høj kvalitet vil altid være bedre end lang tekst, som ingen gider at læse, og som ikke skaber nogen reel værdi. 

Til at starte med er en kortere kategoritekst på 200-300 ord udmærket, især hvis du har mange kategorier, du skal have gennemarbejdet i din webshop.

Du kan altid gå tilbage og tilføje flere afsnit på et senere tidspunkt. Forbliver kategoriteksterne tomme, trækker de ikke flere besøgende til din hjemmeside – så kom til tasterne!

 

SEO-tricks der gør det nemt at finde din webshop først

Når du har knækket koden til at skrive værdifulde kategoritekster, er der ikke lang vej igen til, at din webshop vil være meget lettere at finde, efter en simpel google-søgning.

Godt indhold er den vigtigste byggesten, når du arbejder målrettet for at øge den organiske rækkevidde og få flere besøgende ind på din webshop. 

Men skal du for alvor sætte skub i det hele, er der et par simple SEO-vaner, du nemt kan implementere, når du alligevel sidder og arbejder med dine kategoritekster.

SEO er en stor og nørdet verden, men du behøver ikke have fuldstændig styr på det hele, for at give dine kategoritekster de bedste forudsætninger i søgemaskineriet.

SEO-tjekliste til dine kategoritekster

  • Brug de rigtige titel-formater til dine afsnit:
    Det gør det meget nemmere for søgemaskinerne at crawle din side og få den rette idé om, hvad din webshop handler om. Den generelle regel er, at din kategoritekst skal bestå af h2’ere og h3’ere, men der kan selvfølgelig være undtagelser. 

  • Skab et internt link til én af dine andre kategorier eller blogindlæg:
    Det får den besøgende til at blive længere på din webshop, hvilket i sidste ende viser Google, at din webshop er værd at besøge og blive på. 

  • Skriv unikke metabeskrivelser- og titler:
    Det er ofte noget, der bliver overset og giver derfor dit site et lille forspring – især hvis du inkorporerer et eller flere relevante søgeord. 

SEO er vigtigt … men!

Der er en grund til, at SEO ikke er det første, du støder på i denne guide.

For uanset om du skriver kategoritekster, produkttekster eller blogindlæg, er det vigtigt at du først og fremmest skriver til det menneske, som rent faktisk skal læse din tekst. 

Holder du dig til at skrive indhold, som dine kunder kan relatere til og bruge i deres dagligdag, giver det i sig selv værdi, det er faktisk også en af de vigtigste faktorer ifølge Google selv. 

Google har de seneste år implementeret deres Helpful Content System – en opdatering til algoritmen, der vægter hvor brugbart indholdet på din hjemmeside er, og altså ikke om du har skrevet det helt rigtige søgeord flere gange end dine konkurrenter.

Og mit bud er, at brugbare, værdifulde og grundige tekster blot vil blive et endnu vigtigere remedie til at styrke den organiske trafik i fremtiden.

 

Skal jeg skrive dine kategoritekster?

Stor eller lille webshop – kategoritekster skaber forbindelse til dine kunder, og jeg hjælper dig gerne med at knytte bånd gennem ord.

Du kan se alle mine ydelser og samarbejdsformer her – eller sende mig en email og sige hej ved at trykke på knappen herunder.

Forrige
Forrige

Produkttekster der sælger: sådan gør du